A legnagyobb bűn

/”mert bűnösök közt cinkos, aki néma”/

A legnagyobb bűn     Akik ismernek, azoknak nem lesz meglepő, amit írni fogok. Az én szememben a legnagyobb bűn nem a gyilkosság, nem az Isten és a szülők nem tisztelete.
     A tisztelet, mint olyan, nem előírható dolog. Nem várhatom el még a gyermekeimtől sem, hogy pusztán azért tiszteljenek, mert a felmenőjük vagyok, mint, ahogy én sem fogom trónra emelni őket, csak azért, mert a gyermekeim. A tiszteletet ki kell érdemelni, azért tenni kell.
     A másik dolog a gyilkosság. Elvenni egy ember életét többnyire megbocsáthatatlan dolog, mégsem ez az, amit én a legnagyobb bűnnek tartok. Egy gyilkosság lezárt dolog, annak van vége.
     Az én szememben a legnagyobb bűn a hazugság. Az emberölés a testet lopja meg, a hazugság a lelket, és sokszor egész életre szóló hatása van, és ha a lélekvándorlás létezik, akkor életekre szóló. Ha bízol valakiben, és ő átver, utána nehezen fogsz hinni neki, és sokszor másnak sem. Ilyenek vagyunk, általánosítunk.
     Aki hazudik, rendszerint azt gondolja, úgysem jönnek rá, de ez nagy tévedés, mindig rájönnek. Az emberek nem hülyék. Attól, mert nem szólnak, még tudják az igazságot. Te pedig elveszted a hitelességedet a szemükben. Szerintem nem éri meg. Pillanatnyi előnyöket szerezhetsz, de hosszú távon, csak veszíthetsz vele. Amit pedig így elherdálsz, nehéz lesz újra visszaszerezni.
     Láttam embereket, mit veszítettek egy-egy könnyelműen odavetetett hazug szóval. Olyan embereket, akiknek az élete a bizalomra épült volna, és ezt a bizalmat váltották aprópénzre, pillanatnyi előnyökre.
     Jelenleg is érdeklődéssel figyelek egy vállalkozást, ami rövid fennállása alatt, a sokadik félrevezetést produkálja, amit szerencsére sokan szóvá is tettek már, így azt gondolom, van még okom hinni az igazságban.
     Lehet, hogy naiv vagyok, de hiszek benne, hogy az élet előbb-utóbb mindent kiegyenlít.

     Persze, tudom, miért hazudnak az emberek. Mert ez a könnyebb út. Sokszor van úgy, hogy egy kérdésre jobb lenne hazudni, kegyesebb lenne, és talán valóban azt kéne tenni. Én is kerülök ilyen helyzetbe, mikor még a nem válaszolás is egyenlő a fájdalmas, kellemetlen igazsággal, és tudom, hogy hazudni kellene, mert az lenne a legmegnyugtatóbb a másiknak, de nem lehet. A hazugságok előbb-utóbb kiderülnek, aztán pár nap, pár hét, pár év múlva ott állsz, és a másik fél kérdőre von: „De hát, akkor, ott, azt mondtad, miért?” Mit felelsz? Mert az volt a legegyszerűbb? Az tűnt a legjobbnak? Esetleg szánalomból? Válaszolnod kell, de nincs jó válasz. Hiteltelenné válsz. Ha legközelebb kérdeznek tőled valamit, a válaszaidat szűrni fogják, ezt nem akarhatod.
     Ellenben, ha igazat mondasz, annak nagyon sok előnye van, nem kell megjegyezned, kinek mit hazudtál, mindig önmagadat adhatod könnyedén. Nem kell szerepet játszanod és mindig hinni fognak neked.
     Én ezt az utat választottam, és Te?

/Nem várom el a barátaimtól, hogy mindig segítsenek, nem várom el tőlük, hogy tökéletesek legyenek, nem várom el tőlük, hogy a legjobbak legyenek, még csak azt sem várom el, hogy mindig szeressenek. Egyet várok el attól, aki a barátom akar lenni, az őszinteséget, akkor is, ha az abban a pillanatban fájdalmat okoz, mert csak az igaz szavak azok, amik előrébb visznek.
Ha valaki a barátom akar lenni, csak ennyit kérek tőle./

13 responses to “A legnagyobb bűn

  1. Nem tudom milyen élmény okozta ennek az írásnak a megszületését, de el tudom képzel, mert az embert nap mint nap érik ilyen tapasztalatok.
    Az egyik legérdekesebb bók, amit a közelmúltban kaptam így hangzott: “melletted nem kell megjátszanom magam, önmagam lehetek.”
    Sajnos sokszor a külvilág az, aki rákényszeríti az emberre az alakoskodást.

    • angellilith

      Mikor csalódunk valakiben, akkor tulajdonképpen kiben is csalódunk? Legtöbbször az illető nem változott, csak a saját értékítéletünk volt téves vele kapcsolatban. Úgyhogy én most azt mondanám, rosszul ítéltem meg valakit. 🙂
      Nálam az igazmondás tényleg az első helyen van, és eszerint válogatom meg a barátaimat is.
      Téged pedig én is olyannak képzellek, mint ahogy, nagyon jól, megfogalmazta ismerősöd.

  2. Köszi!
    Most jöttem rá, számomra is mennyire alapvető fontosságú az, hogy ha valaki mond valami, ne kelljen mérlegelnem, hogy vajon vlóban így van.e?! Azaz ne hazundjon. Valóban, ha ilyen módon kell csalódni valakiben az durva és sokszor fájó, de igazából csak egy felismerés őt illetően. Tehát ne a saját pozitív “előítéleted” miatt légy mérges! Erre mondják, hogy naív vagyok. Én úgy élek, hogy azt feltételezem az emberekről, hogy amit mondanak, az úgy is van, azaz fel sem merül bennem, hogy esetleg nem igaz. És az vesse rám az első követ, hogy a világ nem ilyen, aki nem fél attól, hogy egyszer neki sem fognak hinni!

  3. Szabó Feri

    Nagyon szerencsés embernek mondhatja Magát az akit az emberek a környezet egyáltalán ez a (mocskossá vált) világ nem kényszeríti hazugságra,még is talán a legfontosabb dolognak azt tartom,hogy saját magunkról másoknak és saját magunknak ne hazudjunk.Az ember számtalan másik embernek okoz csalódást ami lehet,hogy az Ő szemében hazugság pedig csak a nem kellő ismeret eredményezi ugyan úgy mint a “kellemesen csalódtam” eseteket.Megpróbálom az életemet úgy alakítani ,hogy ne kelljen hazudni mondanom se kell nagyon nehéz és rengeteg elhallgatással jár-jaa,hogy az nem más mint…………………..nem tudom?

    • angellilith

      Nem hazudni nem nehéz, ha az ember elfogadta, hogy mit veszíthet az igazmondással. Hosszú távon semmit. 🙂
      Nem a nem kellő ismeretek birtokában mondott téves dolgokat nevezem hazugságnak, hanem azt, mikor valaki úgy nem mond igazat, hogy nagyon is tudja, mit tesz, de csak a saját érdekeit nézi.
      Az a baj, hogy beszélhetek arról, hogy majd jaj, de rossz lesz neki, és micsoda lelkifurdalása lesz, mert ez nem igaz. Az ilyen emberek csak átgázolnak mindenkin, aztán továbblépnek. És kész.

  4. Hello Kedves Angel !

    Teljesen egyet ertek veled hogy az nagy bun ha valaki hazudik!
    Utana elerem azt hogy mindenkitol felek .hogy nem oszintek.
    Legyunk oszintek es ugy szeressenek minket amilyenek
    vagyunk ez a legjobb igy tisztan es nincs mogotte szegyen.
    Utana fel emelt fejjel mehetunk. Tiszta a lelki ismeretunk .
    Ez a milliot er . Udvozletem M. Egyiptombol .

  5. tűzmadár

    “Színház az egész világ”
    És ha nem az általánosan elfogadott játékszabályok szerint játtszol közfelháborodást fogsz kivívni magad ellen. Az igazságnál fájóbb dolog nem sok minden létezik az ember számára. Mert ha szembenézünk vele megláthatjuk saját magunkat. Nem azt, aki a maszkot hordja, hanem aki mögötte van. Azt aki tökéletlen, aki gyarló, gyenge, gyáva. Nem lenne ezzel semmi baj, mert amíg a Földön élünk tökéletlenek vagyunk mind. A gond ott kezdődik, hogy mindenki tökéletesnek akarja magát mutatni. És meg is vannak páran győződve róla, hogy ők valóban tökéletesek. A maszk annyira ráégett az arcukra, hogy képtelenek, nemhogy levenni, de még kinézni is alóla. És aki maszkot hord, nem tudja elképzelni, hogy lehetne az egészet alakoskodás nélkül is csinálni. Nem hiszik el, hogy a mondandódnak nem kell mögé nézni. Talán ez még rosszabb, mintha hülyének néznek és az arcodba hazudnak. Amikor az igazat mondod, de keresik mögötte a hátsó szándékot, és még te kényszerülsz magyarázkodásra. Mert ugye mindenki magából indul ki.
    Hát, ezt sajnos most egy kicsit sötéten látom.
    Az igaz barát nem azért szeret aki vagy, hanem épp annak ellenére. Mert tudja az igazat. Inkább tisztelem azt, aki vállalja a gyengeségeit, mint azt aki valóban erős, de önfényében pöffeszkedik.

    • angellilith

      Tisztelek mindenkit, aki képes felvállalni a gyengeségeit. Az emberek találkozásának pedig mindig oka van. Az, hogy tanuljunk egymástól. Mert mindegyikünkben van valami kiemelkedő is. Ezt nem szabadna elfelejteni. Nincs értelme senkit gyűlölni, megvetni, mert ő is tudhat olyasmit, amire nekem szükségem van.

      Azt mondta egyszer valaki, irigyel, mert nekem nem kell hazudnom. Neki is elmondtam, nincs miért. Ezt az utat mindenki választhatja. 🙂

  6. Nekem 1x már a fejemhez vágta valaki, hogy az őszinteségemért, a túlfejlett igazság igényemért kőkeményen meg fogok fizetni. Fizetek is. De ha kell mindenemet odaadom inkább, mint hogy egy hazugságért adjak oda mindent. Aki hozzászólt itt, szinte mindenki kiizzadt egy instant okosságot a saját véleménye mellé, most én is:

    Ha csalódsz azon emberekben, kik legszentebb érzéseidet bírják, ne ítéld el őket, mert nem ők a hibásak, hanem te, mert rosszul választottál.

  7. Sziasztok:)csak annyit szeretnek hozzáfűzni 9honapig éltem valakivel es mára derült ki minden hazugság volt amit mondott szörnyű érzés Nemtudom hogy szomorú legyek mert kidobtam vagy boldog mert végre nincs több hazugság.az egész életem feladtam miatta csak hogy vele legyek es kiderült nos 18eve 2gyereke van es nekem megkérte a kezem…..felfoghatatlan nap mint nap lepereg előttem a 9honap….

    • Gondolj arra, csak kilenc hónap. Van, aki sokkal hosszabb idő után jön csak rá az igazságra. Tudom, ettől nem lesz könnyebb…

  8. És akkor mi van a bocsánatos hazugságal?,,,az nem létezik?

Vélemény, hozzászólás?

